Představte si, že navštívíte více než 1000 organizací. V každé z nich se potkáte s člověkem, který Vám bude vyprávět o nepříjemné situaci, která se u nich přihodila a znamenala finanční škody, opakované návštěvy kontrolních úřadů, ztrátu významného klienta nebo nechtěnou medializaci a veřejnou ostudu.
Všechny tyto situace se budete snažit si zapamatovat, abyste mohli ve Vaší organizaci zavést adekvátní opatření. Bude to velmi pracné, časově náročné a stresující, ale v konečném důsledku Vám to přinese klidný spánek.
Máte ale i druhou možnost - prostě nám jen zavolat, my už jsme ty návštěvy a pohovory absolvovali za Vás.
Kdo by měl řešit řízení rizik?
Každá organizace (v komerčním i veřejném sektoru).
Jak správně postupovat?
Poradenství zahrnuje především následující činnosti:
- Identifikaci a hodnocení důležitých aktiv z hlediska fungování Vaší organizace (informace, stroje, zařízení, zaměstnanci, patenty, softwarové licence atd.), a také důležitých činností a procesů (výrobní proces, obchodní proces, logistika atd.).
- Identifikaci hrozeb, které mohou na Vaše aktiva, činnosti a procesy působit (krádež, porucha zařízení či stroje, chyba zaměstnance, nekalý konkurenční boj, nedodržování platných zákonů atd.).
- Identifikaci slabých míst, prostřednictvím kterých se mohou hrozby projevit.
- Analýzu rizik (jaké aktivum, činnost či proces může být ohrožen, kterou hrozbou, s jakou pravděpodobností a prostřednictvím jakých slabých míst).
- Analýzu dopadů (popis toho, co se může stát, když nebudou rizika minimalizována - finanční škody, opakované návštěvy kontrolních úřadů, ztráta významného klienta, nechtěná medializace a veřejná ostuda, zrušení organizace, ztráta zaměstnání atd.).
- Zavedení cenově přijatelných opatření pro minimalizaci rizik.
Důležitá fakta k řízení rizik:
V této oblasti jsou znalosti norem jen malou výhodou. Klíčové jsou zkušenosti.
- Před 18 lety jsme začali zaznamenávat problémové oblasti, se kterými se u našich klientů setkáváme. Dnes máme v naší databázi několik stovek rizik. Jen těžko lze uvěřit, co všechno se může stát, s čím vším byste měli počítat, a jak významné dopady to může mít.
Díky zkušenostem víme, že je mnohem levnější investovat do smysluplných preventivních opatření, než ignorovat potenciální rizika a následně draze platit za nedbalost, lenost a nevědomost.
Použité normy, standardy a techniky:
- Zkušenosti a selský rozum
- ISO 31000
- ISO 31010
- ISO 27001
- ISO 27005
- ISO 22301
- ISO 9001
- FMEA
- Balanced Scorecard
- Relevantní zákony